Blev fattig idag.

Jag var hos Anna och åt middag då jag fick ett samtal från pappa, där han berättade att IBM har klantat sig och betalat ut fel summa pengar, och att jag måste betala tillbaka de pengarna. Det är 16 000 kronor, det är mer än halva min budget jag har kvar här. Jag blev så chockad att jag började gråta, det är så himla mycket pengar. Och ja jag vet mamma, att du sa att jag borde ringa och kolla upp att det stämde. Men att jag skulle betala tillbaka en och en halv lön trodde jag ALDRIG. Så nu har jag räknat ihop att jag har 6000 kronor att leva på. Som tur är har jag betalat den kommande månadens hyra och jag får en trerätters måltid på Cojean varje jobbpass så att jag kan spara en rätt till middag som jag kan leva på och så får jag äta gröt helt enkelt. Får sluta spendera småpengar på fika och annat. 
 
Nu har jag nästan kommit över chocken, och jag vet att jag faktiskt är rätt bra på att anpassa mig och ser saker från den positiva sidan, så jag kan klara det här! Det är bara nyttigt för mig, levt ett lyxliv på Lidingö utan att betala hyra eller mat hemma. Jag har ju allt jag behöver, en dator, iPad, mobil (sjukt seg men den funkar), kläder och hälsan framförallt. Om några år när jag är rik så kan jag se tillbaka till detta och uppskatta pengar ännu mer då! En del av mig tycker att det här ska bli intressant, nästan lite roligt på så sätt att jag får lite utmaning. Det här kommer nog vara bra för mig! Nästan tur att det här kom EFTER att jag åkte, eftersom om jag hade fått reda på det innan hade jag nog bangat att åka och väntat någon månad till. 
 
Även fast det mesta i Paris är svindyrt, så finns det så mycket man kan göra som är gratis, eller i alla fall väldigt billigt. Man kan gå på museum (gratis om man är under 26 år), hänga med kompisar i parken och äta baguette (kostar ca 1 euro), strosa runt i Paris fina gator och undra hur en sån fin stad är byggd av människor (också gratis) och man kan dricka billigt vin och laga pasta med vänner. Så mycket roligt finns det att göra här. Är hundra tusen gånger hellre fattig här än i Stockholm faktiskt. 
 
Innan denna traumatiska händelse var jag i en supermysig park och chillade med Anna och Klara (som jag ska bo med), och sedan gjorde vi pasta hemma hos Anna. Riktigt bra häng var det! 
 



 
Baguette + chevre + honung = a taste of heaven


Imorgon börjar min nya livsstil; ung och fattig i Paris. Hur charmigt låter inte det???

Kommentera här: