Krångel

Frankrikes system är ju lite krångligt ibland, typ nu när jag skulle fixa ett franskt nummer med internet och hållt på jättelänge på grund av att jag inte förstått vissa saker som typ ortnummer där man föddes och så vidare så funkar inte det på grund av att jag inte har ett fransk bankkonto. Varför kan de inte bara dra pengarna från mitt kort? Hur lätt som helst ju. Att skaffa ett franskt bankkonto verkar vara världens krångligaste process, antingen behöver man bo hos någon fransman som kan intyga det eller så behöver man visa upp en elräkning eller liknande som bevisar på att man bor där, förstod inte riktigt det men okej. Så förhoppningsvis hjälper Cojean till med det, annars så vet jag att Disneyland kan hjälpa till med det. Känns som att Frankrike krånglar till en del saker som är så självklara och enkla i Sverige, t.ex. när man ska ladda sitt metrokort på en månad, så GÅR inte det för att det var mitt i månaden, då måste man ordna det den 1:a varje månad. Samma med veckor, då måste man göra det på måndag för det gäller bara måndag-söndag. Så himla konstigt. Sådana här saker är faktiskt Sverige mycket bättre på känns det som. 
 
Imorgon så byter jag bostad, då ska jag bo hos den där gulliga fransyskan, allt verkade så perfekt tills jag fick ett mail där det stod att hon har familjeproblem så att hennes syrra måste bo där och då får jag flytta någonannanstans den 14:e. Blev inte direkt glad men vad ska man göra! Får helt enkelt bo i en resväska de första månaderna.
 
Wäh, nu har jag varit hemma jättelänge och letat lite lägenheter och käkat chips men insåg nu att jag inte kan hålla på så där, jag är fan i PARIS. Så nu drar jag ut på egen hand och kollar runt lite. Hoppas de har några affärer öppna nu. 

Kommentera här: